Blue Christmas

Goderafton, jag sitter i mitt gamla flickrum och känner mig godismätt. Inte nog med att min kära mor hade dukat fram julgodsaker som vi gjorde för några dagar sedan, naturligtvis var jag dessutom tvungen att prompt hetsäta mitt överblivna biogodis när jag slog in de sista paketen inför morgondagen. Anyway, det är mysigt att vara hemma. Har hittills varit hemma och slappat en del, pusslat pussel, varit på ett par second-hand-affärer, handlat julklappar, bakat, läst "Kafka på stranden" (som jag kan rekommendera starkt), druckit en massa kaffe, haft mini-jul hos mormor och morfar med kusinerna och träffat Linus och Jenny. Det har varit trevligt. Enligt en överenskommelse med mig själv gör jag bara roliga saker fram till julaftons slut, sedan ska jag ta mig själv i kragen en aning och åtminstone försöka sätta mig lite med skolan varje dag. Inte några stora grejer, men mest bara för att försöka lägga en mer bestående grund för några av alla de tusentals detaljer jag måste komma ihåg inför tentan den 16/1. Det gäller att börja i tid, så att inte huvudet exploderar eller att hela min uppenbarelse hamnar i existentiell ångestkris. 
Det ska bli en trevlig dag, julafton. Vi ska bara vara hemma med vår egen lilla familj, vilket är ganska ovanligt. Men det är skönt att tona ned högtiden en smula, jag orkar inte riktigt med något ståhej. Vill mest bara njuta av denna lyxiga tillvaro jag befinner mig i just nu, bland människor jag tycker om. 

Kvällen till ära fick jag en plötslig lust att fylla i något sorts test, så jag tror bestämt att jag stjäl ett, och försöker beskriva mitt år:
1. Gjorde du något i år som du aldrig gjort förut?
    Hmm... Jag stack en människa avsiktligt med en nål (satte dropp och tog blodprov i armen).

2. Höll du några av dina nyårslöften?
   Inte direkt. Tog nog inga direkta löften, kan tänka mig att jag skulle sluta äta så mycket godis. Och det vet vi ju alla hur det brukar gå med det.

3. Blev någon/några av dina vänner föräldrar i år?
   Inte nära vänner. Vänners vänner mer.

4. Dog någon som stod dig nära?
    Nej.

5. Vilka länder besökte du?
    Storbritannien (London)

6. Är det något du saknar år 2008 som du vill ha år 2009?
    Ja. Ett band, mest av allt. Lite mer pengar i kassan hade inte varit fel heller, då hade man sluppit ta av sparpengarna varje månad.

7. Vilket datum från år 2008 kommer du alltid att minnas?
    15e september, då jag och Erik blev tillsammans.

8. Vad var din största framgång 2008?
    Att jag och Erik blev tillsammans (hihi), får jag ändå säga var min framgång. Min spelning på kafé station i våras var också en bra grej, även om jag inte är supernöjd med den. Men det var en personlig framgång att lyckas styra upp den och fixa allt ensam.

9. Största misstaget?
   Åh, jag har gjort många, men mest små. Tycker nog att jag har skött mig helt okej i år ändå.

10. Har du varit sjuk eller skadat dig?
     Jag har mest skadat mig själv - skurit mig i fingrarna osv. Häromdagen klämde jag mig i en dörr så att jag fick en blodblåsa.

11. Bästa köpet?
     MItt piano!

12. Vad spenderade du mest pengar på?
   Haha, antagligen sådant man intar via munnen (mat och sådant). Men ganska mycket skivor och kläder också.

13. Gjorde någonting dig riktigt glad?
       Jaa - Erik, alla vänner, roliga fester 


14. Vilka sånger kommer alltid att påminna dig om 2008?
Oj vad svårt. Jag skulle helst vilja göra ett årstest om bara musik. Men för att bara nämna några:
Placebo - Scared of Girls
The Last Shadow Puppets - Standing Next to Me
Kristian Anttila - Paul Weller / Paris / Bovar å banditer
Maria Taylor - Replay
MGMT - Time to Pretend / Kids
Glasvegas - Daddy's Gone
Familjen - Huvudet i sanden
Black Box Recorder - England Made Me
Cat Stevens - Oh Very Young
The Magnetic Fields - Papa Was a Rodeo
Conor Oberst - Get Well-Cards
Iron & Wine - Jezebel
The National - Brainy
Broder Daniel - No Time for Us (bara för att den var så fantastisk på Way Out West, ett så självklart val av sistalåt men ack så stämningsfullt)

15. Var du gladare eller ledsnare i år jämfört med tidigare år?
     Hmm... Jag var ganska ledsen första halvan, och gladare den andra. Så det väger nog jämnt upp ungefär.

16. Vad önskar du att du gjort mer?
      Skrivit och spelat in mer musik, varit ledig, rest, sovit

17. Vad önskar du att du gjort mindre?
     Stressat

18. Hur tillbringar du julen?
     Men min familj hemma i Linghem. Åker till Göteborg på annandagen också, för att träffa farmor och farfar

19. Blev du kär i år?
      Hmm. Nej. Jag var nog redan kär innan.

20. Favoritprogram på TV?
     På spåret, hype

21. Bästa boken du läste i år?
   Generation X - Douglas Coupland.
Eller Girlfriend in a Coma, har svårt att bestämma mig.

22. Största musikaliska upptäckten?
      Indiepop. Massor med nya band, jag lyssnade in mig på över 80 skivor jag aldrig hade hört förut bara under de veckor jag sommarjobbade.

23. Bästa filmen du såg i år?
      Control var nog den bästa filmen jag såg. Om jag får säga en serie också så håller jag på att se på Twin Peaks just nu och den är schysst.

24. Något du önskade dig och fick när du fyllde år?
      Minns knappt vad jag fick.. Definitivt några skivor som jag hade önskat mig.

25. Något du önskade dig men inte fick?
      Inte direkt.

26. Vad gjorde du på din födelsedag 2008?
    Jag jobbade och på kvällen kom det över lite kompisar och åt mat och hade trevligt.

27. Finns det någonting som skulle gjort ditt år ännu bättre?
 Att jag hade mått bättre i våras och att jag hade sluppit jobba på sommaren.

28. Hur skulle du beskriva din stil år 2008?
     Kvinnligare och mer second hand.

29. Vad fick dig att må bra?
     Erik, musik, vänner

30. Vilken kändis var du mest sugen på?
     Jude Law! Fast jag vill hellre ha en annan, en som inte är känd...

31. Vem saknade du?
      Alla kompisar som är spridda över världen

32. De bästa nya människorna du träffade?
     Folket i klassen över mig som jag träffade/lärde känna bättre: Fabian, Johan, Samina, Anna, Maria mfl... Har inte träffat så många nya detta år, det var annorlunda 2007 när jag flyttade till Umeå. Nu är man inne i läkarsvängen och håller sig mest där. Tyvärr faktiskt.









 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback