Hospitalet

Idag har jag varit på sjukhuset och haft PU (= professionell utveckling). Det innebar att jag fick "svansa", dvs följa efter en läkare under en dag. Tillsammans med Maria från min klass och Samina från termin 3 var jag på urologen. För den oinsatte sysslar urologer med urinvägarna samt mannens könsorgan. Det är ju alltid lite kul att vara ute och se hur det fungerar i det verkliga livet, även om jag inte tror att jag hamnade på den specialitet jag tänker välja i framtiden. Läkaren jag var med sysslade rätt mycket med njurcancer, cancer i urinblåsan och prostatacancer. Jag hade jättesnygga vita kläder på mig (rock tillochmed! Tyvärr lämnade jag tillbaka kläderna redan idag så jag hann aldrig ta någon häftig bild på mig själv i läkaroutfit, men det får bli en annan gång) och fick mest sitta och lyssna på patientbesök, palpera ett par magar samt titta på ett par cystoskopier. Cystoskopin såg aningen brutal ut, eftersom man kör in en relativt tjock metallstav med optik (värd 30 000 spänn bör tilläggas!) genom hela urinröret för att kolla efter cystor i urinrör och blåsa. Men ganska coolt ändå. Pratade en del med Samina också, hon är riktigt trevlig. 

Höll på att somna under ett entimmes-besök där man diskuterade olika behandlingsformer för njurcancer... Hur jobbigt som helst, jag försökte alla knep som finns. Spände kroppen, nöp mig själv, bet mig i kinden, stirrade frenetiskt, bytte sittställning varannan sekund och så vidare. Helt hopplöst. Det skulle ha varit så otroligt pinsamt att sitta och nicka till på mottagningen. Men jag överlevde trots allt.
Anledningen till min trötthet var dels att jag behövde gå upp jääääättetidigt och att jag varit ute hyfsat sent igår. Vi hade myskväll med nollorna här hemma och gick sedan till Corona en stund, fast det var rätt tråkigt och dåligt med folk. Madde var dock på riktigt partyhumör och ville bjuda på drinkar, vilket ju inte går att tacka nej till, så lite längre än planerat blev ändå det besöket. Ikväll ska de ha pulkarace och after pulk på NH, men jag är hemma för att laga mat, planera lördagens nolleaktiviteter samt sova. Det behöver jag. 

Jag vill spela!!!

Kommentarer
Postat av: Stini

men oj! vad läskigt!! det gick säkert kanonbra tror jag :) Haha, after pulk!! :D

2008-01-23 @ 22:23:39
Postat av: bränn

haha vilken student du har gått och blivit! jag saknar studentlivet lite.. men det blir nog nya tag i höst!


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback