Kriget

Idag har jag varit i skolan... Satt på medicinska biblioteket på förmiddagen och hade dissektion av bröstkorgen och auskultation (dvs att lyssna på hjärta och lungor med stetoskop) på eftermiddagen. Man börjar bli ganska van vid att se döda människokroppar nu. Jag uppfattar dem ganska mycket som dockor tror jag. Dockor i lite slemmigt material. Visserligen var de ganska förtorkade nu, för samma preparat hade tydligen använts terminen före också. Yesyes. Det som var lite äckligt den här gången var en avliden gubbe som hade hur mycket fett som helst överallt, kring varenda organ. Runt hjärtat fanns det så mycket att man inte kunde se några blodkärl, själva underhudsfettet var kanske 3 cm tjockt och på sidan hade han uppåt 6-7. Dessutom berättade vår amanuens (äldrekursare som har som extrajobb att dissekera och visa oss kropparna) att de hade plockat bort en tjock "platta" med hård fettvävnad från bröstet när de skurit upp huden. Nu var visserligen den här äldre mannen ganska kraftig, men jag vill inte ens tänka på att man tillstymmelsevis kommer att se ut så där inuti om x antal år. Bläää. Låt mina organ vara ifred!
Ikväll är det ärtsoppesittning på villan för nollorna. Jag och Victoria tänkte dra dit och kolla läget lite, då vi inte sett skymten av de nyanlända ännu. Så ikväll har vi en chans att se vad de går för, det ska bli roligt.

Igår var jag dessutom på stan och hämtade min flyttlåda som blivit skickad med bussgods och fick äntligen min efterlängtade matberedare till förfogande. Så nu ska jag hacka och mixa i det oändliga... Eller nästan i alla fall :). Jag tror att mitt första projekt ska bli broccolisoppa. Eller kanske en banan-youghurt-smoothie. Gud, nu blev jag ju jättesugen trots att jag alldeles nyss åt mat.

Dagens skiva: Pappas gamla vinyl "Inifrån" som mina föräldrar skickade med i kartongen, med favoritlåten "Kriget". Det är sjukt vad mycket melodier och texter jag minns och som jag trodde att jag hade glömt. Det sitter väl fortfarande i ryggmärgen från den tid då jag som liten satt i timmar framför högtalarna med fodralet i händerna och lyssnade intensivt. Älskade pappa.


Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback